Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/badania/domains/jezyce.poznan.pl/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2734

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/badania/domains/jezyce.poznan.pl/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2738

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/badania/domains/jezyce.poznan.pl/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/output.class.php on line 3679

Warning: Creating default object from empty value in /home/badania/domains/jezyce.poznan.pl/public_html/wp-content/themes/artmag/admin/ReduxCore/inc/class.redux_filesystem.php on line 29
Podsumowujemy kadencję ROJ 2019-2024! Cz. 2. Bezpieczne ulice przyjazne pieszym – ROJ
READING

Podsumowujemy kadencję ROJ 2019-2024! Cz. 2. Bezpi...

Podsumowujemy kadencję ROJ 2019-2024! Cz. 2. Bezpieczne ulice przyjazne pieszym

Jednym z priorytetów Rady Osiedla było poprawienie sytuacji pieszych, w tym w szczególności dzieci, osób starszych i z wózkami. W 2015 r. Jeżyckie chodniki były w wielu miejscach bardzo zniszczone oraz węższe niż wyznaczają to przepisy, nie pozwalając komfortowo iść i mijać innych. Przejścia dla pieszych były zbyt mało liczne, zbyt szerokie, zasłonięte pojazdami parkującymi w odległości mniejszej niż przepisowe 10 metrów. Jezdnie pozwalały w wielu miejscach rozwijać nieprzepisową prędkość, a liczba wypadków na niektórych ulicach wynosiła kilkadziesiąt rocznie.

W trakcie minionej dekady, a w szczególności w ostatnich pięciu latach, sytuacja uległa znaczącej poprawie.

Co udało się zdziałać?

Wyremontowane chodniki, bezpieczne przejścia

Na przełomie ostatniej i przedostatniej kadencji ROJ rewolucja dokonała się na Jackowskiego, gdzie równocześnie odnowiono zieleń oraz wyniesiono skrzyżowania z ul. Wawrzyniaka i Polną.

Jackowskiego po wielkiej przebudowie, fot. A. Dzionek

Z kolei w kampanii wyborczej w 2019 obiecano, że odnowione zostaną m. in. ul. Mickiewicza, Poznańska, Jeżycka, Mickiewicza i Wawrzyniaka. Oto jak wyglądały te ulice pięć lat temu i jak wyglądają teraz.

Na ul. Mickiewicza wprowadzono ruch jednostronny z kontraruchem rowerowym. Pozwoliło to na przesunięcie parkowania na jezdnię i dzięki temu – poszerzenie chodników i ochronę przed niszczeniem ich przez ciężar aut – przy zachowaniu takiej samej liczby legalnie wyznaczonych miejsc postojowych jak wcześniej. Wyniesiono też skrzyżowanie z ul. Zwierzyniecką.

Brak dostępnego opisu zdjęcia.

Ul. Mickiewicza na odc. Dąbrowskiego-Zwierzyniecka po metamorfozie, fot. A. Dzionek.

Z kolei na odcinku leżącym między ul. Dąbrowskiego a Poznańską wymienioną nawierzchnię chodników.

Ul. Mickiewicza na odc. Dąbrowskiego-Poznańska przed i po remoncie chodników, fot. A. Dzionek.

Duże zmiany zaszły na ul. Poznańskiej i Jeżyckiej. Dziś trudno w to uwierzyć, ale zgodnie z wynikami badania fotoradarem z dnia 18 października 2019 r. między godzinami 12:30 a 14:30 dopuszczalną prędkość przekroczyło 48% kierowców jadących ul. Poznańską i 60% jadących ul. Jeżycką. Spora część z nich jechała ponad 70 km/h, w tym rekordzista 88 km/h. Z kolei w trakcie trwającej 40 minut wspólnej obserwacji ulicy z policją na skrzyżowaniu ul. Poznańskiej ze Strzałkowskiego i Mylną 14 razy miało miejsce wyprzedzanie drugim pasem auta, które zatrzymało się, aby ustapić pierwszeństwa na przejściu, a 11 razy – zwykłe nieustąpienie pierwszeństwa pieszym. W latach 2007-2019 na Poznańskiej i Jeżyckiej policji zgłoszono na tych ulicach 533 wypadków drogowych, w których rannych zostało sto kilkadziesiąt osób, w tym pieszych. Dodatkowo, chodniki miały w niektórych miejscach mniej niż metr szerokości, a na długich odcinkach między 1 a 1,5 metra.

Dlatego w latach 2020-21 ulice przeszły metamorfozę. Pojawiły się, bezpieczne przejścia dla pieszych, kontrapasy rowerowe i zieleń przyuliczna. Dzieci zmierzające do Szkoły nr 23 bez ryzyka przechodzą przez obie ulice. Więcej można przeczytać tutaj: https://jezyce.poznan.pl/poznanska-jezycka/

ul. Poznańska – przed zmianami i po zmianach, fot. A. Dzionek.

ul. Poznańska – przed zmianami, fot. A. Dzionek.

ul. Poznańska – po zmianach, fot. A. Dzionek.

ul. Jeżycka – po zmianach, fot. A. Dzionek

W 2021 roku generalny remont przeszła ul. Wawrzyniaka na odc. Dąbrowskiego-Szamarzewskiego. Płytki chodnikowe były tam połamane na kawałki, a chodniki – wąskie i zastawione pojazdami. Z uwagi na sieci podziemne można było wprowadzić jedynie drzewa w donicach, które jednak również upiększają ulicę. Dalszy odcinek Wawrzyniaka ma zostać wyremontowany w latach 2024-25.

Wawrzyniaka – przed zmianami i po zmianach, fot. A. Dzionek

Wawrzyniaka –  po zmianach, fot. A. Dzionek

W 2023 roku przebudowano ul. Słowackiego przy Szkole Podstawowej nr 36. O te zmiany zabiegaliśmy jako Rada Osiedla od wielu lat. Wspólnie ze Szkołą Podstawową nr 36. Wskazywaliśmy na topiące się latem asfaltowe chodniki, pustą przestrzeń przed budynkiem, szeroką jezdnię pozwalająca się rozpędzać samochodom. Warsztaty z uczniami i uczennicami Szkoły nr 36 dotyczące tego, jaka ulica im się marzy, pokazały, że zakres marzeń był szeroki: od równych chodników i zebry przeniesionej bliżej szkoły, przez parking rowerowy, źródełko z wodą, spowolnienie ruchu, aż po wysianie na ulicy łąki.

Słowackiego – warsztaty z dziećmi z SP36 dot. ich wizji zmian na ulicy

Słowackiego – przed. zmianami. fot. F. Schmidt

Nowa nawierzchnia chodników to nie wszystko, co się zmieniło. Dzieci korzystają z wyniesionego i zawężonego przejścia przed szkołą, prowadzącego do placu zabaw oraz z nowych mebli miejskich zbudowane podczas międzynarodowych warsztatów ”Mood for Wood”. Na ulicy pojawiło się 12 nowych klonów oraz setki krzewów i kwiatów.

Słowackiego przy SP nr 36 – przed zmianami i w trakcie prac, fot. A. Dzionek

Słowackiego – po zmianach, fot. A. Dzionek

Wyremontowano też długi fragment ul. Zwierzynieckiej, gdzie obok równych chodników pojawiła się szeroka droga rowerowa i dużo nowej zieleni.

Ponadto wyremontowano m. in. chodniki przy ul. Plac Asnyka, Nad Seganką, Sienkiewicza, Św. Wawrzyńca, Krasińskiego, Gorczyczewskiego i Prusa. Na wielu z tych ulic to nie tylko nowa nawierzchnia chodnika, ale też jego odpowiednia szerokość, pozwalająca swobodnie przejść, także osobom z wózkami, dziećmi, osobom starszym i z niepełnosprawnościami.

Prusa – szerokość chodników przed zmianami, fot. A. Dzionek

Prusa – po zmianach, fot. A. Dzionek

Nad Seganką – chodnik po remoncie wykonanym w 2023

Sienkiewicza – przed zmianami i po zmianach, fot. F. Schmidt

Sienkiewicza – chodnik wyremontowany w 2023 r., fot. A. Dzionek

Św. Wawrzyńca – chodniki przed i po zmianach, fot. A. Dzionek

Wyniesione przystanki przy Rynku Jeżyckim

Jeszcze niedawno najwygodniej byłoby wsiąść do tramwaju przy Rynku Jeżyckim od strony ul. Dąbrowskiego przy użyciu drabiny. Temat był od lat szeroko dyskutowany, czego przykładem jest happening grupy “Odnawiamy Jeżyce” z 2019 r., podczas którego pasażerów wsiadających do pojazdów podnoszono na mobilnej platformie.

Rynek Jeżycki – przystanki tramwajowe, happening Odnawiamy Jeżyce z 2019

W minionej kadencji udało się to wreszcie zmienić. Od strony ul. Dąbrowskiego zbudowano przystanki wiedeńskie. Powstał też projekt wykonania wyniesionych antyzatok przystankowych, z szerokimi chodnikami i szpalerami drzew, od strony ul. Kraszewskiego, który czeka już na realizację.

Rynek Jeżycki – przystanki tramwajowe przed i po przebudowie, fot. A. Dzionek

Progi zwalniające i inne zmiany poprawiające bezpieczeństwo ruchu

Nie tylko na Poznańskiej nie było miesiąca bez wypadku. Zdarzały się one na wielu innych jeżyckich ulicach. Poza wypadkami to także sytuacje, gdy obawiamy się przejść przez ulicę albo boimy się, gdy ma to zrobić samodzielnie nasze dziecko albo osoba starsza.

Ul. Mickiewicza to jedno z miejsc, gdzie przed zmianą organizacji ruchu o wiele częściej niż dziś dochodziło do wypadków

Aby zminimalizować ryzyko takich sytuacji w różnych miejscach osiedla zadbaliśmy o ustawienie progów zwalniających, zawężenie pasa jezdni, poprawienie wlotów skrzyżowań, uniemożliwienie zasłaniania skrzyżowań i inne zmiany poprawiające bezpieczeństwo ruchu.

Kościelna, progi zwalniające, fot. A. Dzionek

Komfortowe dojście do przychodni przy ul. Galla Anonima.

O remont tej drogi zabiegaliśmy ponad pięć lat. Pisma, e-maile, wizje lokalne, rozmowy z radnymi miejskimi, telefony. Trudno zliczyć, ile razy pojawiały się jakieś przeszkody, a prace były przekładane. Udało się jednak doprowadzić inwestycję do końca. Pozornie drobna rzecz, ale wielka radość i ulga dla wszystkich, którzy odwiedzają to miejsce i dotychczas musieli przeprawiać się przez liczne doły, kratery i przeszkody.

Galla Anonima – dojście do przychodni przed i po remoncie

Mniej świateł na Jeżycach

W konćzącej się kadencji zlikwidowano też nieczynną od dłuższego czasu sygnalizację świetlną: na skrzyżowaniu Dąbrowskiego-Kościelna-Kraszewskiego, gdzie zupełnie się nie sprawdziła, powodując olbrzymie zatory, a także na skrzyżowaniach Polna-Jackowskiego i Jeżycka-Poznańska-Mickiewicz-Barzyńskiego, gdzie zastąpiły ją urządzenia uspokajania ruchu (wyniesienia, poduszki, zwężenia) oraz zasada równorzędności.

Co wymaga jeszcze pracy?

Zielone i bezpieczne ul. Janickiego, Barańczaka oraz Dąbrowskiego na odc. Janickiego-Żeromskiego

W związku z intensywną zabudową północno-wschodniej części Jeżyc Miasto Poznań uzgadnia w tej chwili z inwestorami sposób zagospodarowania ulic w tej części Osiedla. Dotyczy to w szczególności ul. Barańczaka, która będzie kręgosłupem dla całego nowego kwartału Jeżyc oraz ul. Janickiego i Dąbrowskiego

Jest to niepowtarzalny moment, aby zadbać o to, by powstała przestrzeń o wysokiej jakości, przynosząca Poznaniowi i Jeżycom chlubę. Dotychczasowe doświadczenia pokazują jednak, że trwające inwestycje deweloperskie to zarówno szansa na stworzenie jednocześnie dobrze zaprojektowanych ulic, placów i terenów zielonych, jak i ryzyko wykonania ich bez należytej uwagi i bez konsultacji z przedstawicielami lokalnej społeczności, jako niskiej jakości dodatków do inwestycji mieszkaniowych. Przykładem jest niestety wschodni odcinek ulicy Barańczaka, gdzie m. in. nie zaprojektowano przejść dla pieszych ani obniżeń, ustawiono barierki typowe dla podmiejskich szos, a wyniesienie skrzyżowania z ul. Kościelną doszywano do projektu w ramach jego naprawiania.

Rada Osiedla skierowała do ZDM szereg postulatów dotyczących tych ulic. W szczególności domagała się, aby:

  • zachować istniejące drzewa oraz zaprojektować jak największą ilość nasadzeń drzew i krzewów, w tym szpalery drzew wzdłuż wszystkich trzech ulic (Barańczka, Janickiego, Dąbrowskiego)
  • zaprojektować instalacje techniczne w odpowiedniej odległości od drzew oraz zastosować rozwiązania chroniące drzewa przewidziane w Standardach Ochrony Drzew, takie jak kanały techniczne i ekrany przeciwkorzeniow
  • wprowadzić stosować esowanie toru jezdni, wyniesione skrzyżowania i wyniesienia z sugerowanymi przejściami dla pieszych
  • na ul. Dąbrowskiego na odc. Janickiego-Żeromskiego wprowadzić zieleń i pas rowerowy, z zachowaniem szerokiego chodnika
  • na ul. Barańczaka oddzielić chodnik od jezdni pasem zieleni izolacyjnej o szerokości 3 metry
  • na ul. Janickiego wprowadzić postulowane przez mieszkańców progi zwalniające.

Te i inne postulaty można znaleźć w uchwałach ROJ, a ZDM obiecał je uwzględnić

Rada kolejnej kadencji musi dopilnować, aby tak się stało.

Budowa łącznika między ul. Dąbrowskiego a Barańczaka (na przedłużeniu ul. Polnej)

Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego przewiduje powstanie na przedłużeniu ul. Polnej przejścia łączącego ul. Dąbrowskiego z ul. Barańczaka i nowo zbudowaną częścią Jeżyc, z placem miejskim w połowie tego łącznika.

Po dyskusji z władzami Miasta zadeklarowano, że Miasto wykupi wskazane tereny, aby urządzić ww. inwestycję. Rada nowej kadencji musi dopilnować, aby tak się stało i aby projektując tę drogę i plac uwzględniono postulaty Rady. Zawnioskowaliśmy przede wszystkim, aby:

  • przeznaczyć co najmniej 25% projektowanego terenu na zieleń, w tym w szczególności zieleń wysoką, a także zadbać o właściwą retencję wody;
  • zadbać o elementy zachęcające do przebywania na placu i przechodzenia przez niego, w tym w szczególności: zacienione siedziska, elementy atrakcyjne dla dzieci, takie jak naturalne ścieżki z pieńków i niskich drewnianych palików i małe wzniesienia oraz elementy małej infrastruktury;
  • zaprojektować łączniki między placem a ul. Barańczaka i Dąbrowskiego z absolutnym priorytetem dla pieszych i rowerzystów, zgodnie z treścią MPZP i ideą przyświecającą tworzeniu planu, widoczną na wizualizacjach MPU i pokazywaną podczas konsultacji społecznych.

Przebudowa ul. Kraszewskiego

Ul. Kraszewskiego była dawniej chlubą Jeżyc – aleją drzewną i miejscem handlu i spotkań. Dziś jest zniszczona i wymaga pilnych zmian.

Ul. Kraszewskiego dawniej, źródło: CYRYL

Ul. Kraszewskiego dziś, źródło: Google

Na wniosek Rady Osiedla opracowano projekt przebudowy odcinka Słowackiego-Dąbrowskiego. Zakłada on powstanie wyniesionych antyzatok przystankowych, z szerokimi chodnikami i szpalerami drzew. Należy doprowadzić do jego realizacji.

Ul. Kraszewskiego na odc. między rynkiem a ul. Słowackiego, stan postulowany

Bezpieczna i zielona Zeylanda

Zeylanda to ulica niemal pozbawiona już zieleni. Ostało się tam jedno drzewo. Wykonane analizy pokazują, że po zachodniej stronie istnieje możliwość posadzenia drzew w długim, ciągłym gazonie, a po wschodniej, gdzie nie ma podziemnych instalacji, drzewa można posadzić w gruncie. Rada wystąpiła do Miejskiego Inżyniera Ruchu o zmianę organizacji ruchu i wprowadzenia parkowania równoległego oraz przygotowanie przez Zarząd Dróg Miejskich projektu nasadzeń. Kontynuacja tego przedsięwzięcia to zadanie dla nowej rady.

Wyniesione skrzyżowanie ul. Szamarzewskiego i Polnej.

To węzłowe skrzyżowanie dla północno-zachodniej części Jeżyc. Bliźniacze w ciągu Jackowskiego przebudowano 3 lata temu i świetnie się sprawdza – ruch jest płynny i bezpieczny. Opracowany w tym samym czasie projekt sąsiedniego skrzyżowania jest przekładany z roku na rok.

Fragment projektu wyniesienia skrzyżowania, którym dysponuje ZDM

Brak udziału, a nawet wglądu rad i mieszkańców w projekty ulic powstających z udziałem deweloperów

Wiele ulic i miejsc na Jeżycach budowane jest w tzw. trybie deweloperskim: finansują je deweloperzy, a Miasto jedynie uzgadnia ich zakres. Taka procedura formalnie nie wymaga udziału społecznego. W minionej kadencji walczyliśmy o udział Rady w opiniowaniu takich przedsięwzięć, z częściowym powodzeniem. To działanie wymaga kontynuacji.

Doświetlone przejścia dla pieszych

Rada Osiedla od lat zabiega o to, aby zwiększać bezpieczeństwo pieszych. Jednym z powodów, dla których jest ono zagrożone, jest zbyt słabe oświetlenie co najmniej kilkunastu przejść pieszych na Jeżycach. Przykłady tego typu miejsc można znaleźć na mapie pod adresem: https://tinyurl.com/niedoswietlone-jezyce

W wielu miastach, w tym zwłaszcza w Krakowie i Warszawie, wykonuje się audyty przejść i systematycznie je doświetla. Po latach starań, w tym m. in. nacisków rad osiedli, taki program uruchomiono w Poznaniu. Jest on jednak zbyt skromny i pozwala na doświetlenie jednego jeżyckiego przejścia rocznie. Miasto powinno przeznaczać tyle środków, aby doświetlać przynajmniej trzy jeżyckie przejścia rocznie, a w skali miasta – minimum sto przejść rocznie. Trudno rozkładać tak ważną inwestycję na kilkanaście lub kilkadziesiąt lat.


COMMENTS ARE OFF THIS POST