Wiele jeżyckich placówek edukacyjnych było od dawna nieremontowane, a zabytkowy charakter części z nich oznacza dodatkowe koszty remontów. Dodatkowo, od lat trwa walka o poprawę wizerunku podstawówek położonych w centrum miasta, które przegrywają nieraz ze szkołami prywatnymi i społecznymi.
Są to wyzwania wymagające działań na poziomie władz kraju i miasta, jednakże osoby kandydujące do Rady Osiedla obiecały mierzyć się z nimi takimi narzędziami, jakie są dostępne radom osiedli. Wśród postulatów pojawiły się w szczególności:
- Rozwój infrastruktury edukacyjnej i sportowej, w tym m. in.
- odnowienie boisk i placów zabaw,
- zazielenianie otoczenia szkół,
- kluczowe remonty oraz doposażanie placówek (szafki, meble, oczyszczacze powietrza).
- Rozwój oferty edukacyjnej i kulturalnej, w tym m. in. półkolonie i zajęcia pozalekcyjne.
Co udało się zdziałać?
Remonty i doposażanie szkół i przedszkoli
Remonty wykonywano w każdej z jeżyckich placówek (np. kuchnia w Przedszkolu nr 71, stolarka okienna w Przedszkolu nr 86, sanitariat w Przedszkolu nr 96, modernizacja kuchni w żłobku „Kalinka”, sale w Szkole podstawowej nr 23). Największe zmiany zaszły jednak prawdopodobnie w szkołach podstawowych nr 36 i 71, w których wyremontowano spore części budynków szkolnych. Szczególnie dużą rolę odegrały tu starania radnych Justyny Kuberki i Heleny Zadumińskiej, a także wsparcie radnych miejskich Łukasza Mikuły, Marty Mazurek i Filipa Olszaka.
Wyremontowane łazienki w SP nr 71
Odrestaurowany gmach SP nr 36
Przestrzeń przed SP nr 36, z zieleni i ławkami – po przebudowie
Poza standardowymi remontami warto wspomnieć o oczyszczaczach powietrza, które pojawiły się w większości szkół i przedszkoli oraz nowych szafkach i meblach korytarzowych w Szkole Podstawowej nr 23.
Meble korytarzowe w SP 23, jedna z inicjatyw Rady Osiedla
Nowe boiska
Dzięki dwóm grantom, które Rada Osiedla zdobyła w miejskim konkursie, całkowicie nowe oblicze zyskały dwa obiekty sportowo-rekreacyjne przy Janickiego:
- boisko dla małych dzieci oraz plac zabaw przy przedszkolu „Jarzębinka”
- boisko przy SPS nr 106 przy ul. Janickiego.
Boisko przy przedszkolu Jarzębinka – efekt grantu osiedlowego
Nowe, ogólnodostępne boisko przy SPS 106 przy ul. Janickiego – efekt grantu osiedlowego
Place zabaw
Obok bieżącego utrzymania placu zabaw przy ul. Kadłubka i na Placu Asnyka część zabawek udało się wymienić, a także ustawić cieszący się dużą popularnością stół do ping ponga.
Plac zabaw przy ul. Kadłubka, założony i utrzymywany przez Radę Osiedla, zdj. 1 i 2, fot. A Dzionek
Nowy plac zabaw powstał na wewnętrznym dziedzińcu Szkoły Podstawowej nr 36 w 2023 r. W ramach inwestycji nie tylko zamontowano nowe urządzenia placu zabaw (widoczne na zdjęciu), ale również stworzono miejsce dla edukacji przyrodniczej (duże donice-poletka, na których dzieci sieją i sądzą różne rośliny oraz ławeczki).
Edukacja: Wykonany na nowo plac zabaw przy Szkole Podstawowej nr 36
Unowocześnianie metod edukacji i poszerzanie kontaktów
W latach 2018-2020 r. jeżyckie podstawówki uczestniczyły wspólnie z Radą Osiedla w projekcie Urbact On Board, w którym ich nauczyciele wymieniają się doświadczeniami ze szkołami z licznych innych krajów europejskich, uczestnicząc wspólnie z rodzicami i radnymi osiedlowymi w warsztatach i badaniach oraz podnoszą swoje kompetencje na szkoleniach oraz wizytach międzynarodowych. Nawiązano współpracę ze szkołami z Viladecans w Hiszpanii, Nantes we Francji, Halmstad w Szwecji, Albergarii w Portugalii oraz Talina w Estonii.
Jedno z międzynarodowych spotkań w programie On Board – Urbact, w którym uczestniczyły jeżyckie szkoły
W latach 2019-2023 ze środków osiedlowych finansowano też m. in. półkolonie zimowe i letnie, koła zainteresowań, zajęcia w Teatrze Nowym, zajęcia w Zakładzie Makerspace. Współpracują z Imaginarium i Olgą Stobiecką finansowaliśmy ze środków osiedlowych teatr w formule „teatru forum”, a także film „Taki to stan…”, pokazywany na CIM Horyzonty, a na bazie wyników badań diagnostycznych, zrealizowanych w grudniu 2020 roku ze środków osiedlowych wśród młodzieży z jeżyckich podstawówek, dotyczących przeżywania przez nich pandemii – poczucia izolacji, bezsilności i bezradności, częstego przemęczenia, znudzenia i samotności.
Premiera spektaklu „Prestiż” w Domu Tramwajarza, zrealizowanego przez jeżyckie dzieci i nastolatków pod opieką Olgi Stobieckiej z Imaginarium, fot. F Schmidt
Wspieraliśmy też i finansowaliśmy szkolny budżet obywatelski oraz współpracowaliśmy z Młodzieżową Radą Jeżyków, którą opiekuje się Edyta Czernecka.
Z inicjatywy radnej Heleny Zadumińskiej jeżyckie szkoły podstawowe zostały wyposażone w tzw. różowe skrzyneczki z wkładkami i podpaskami, zmniejszające ryzyko ubóstwa menstruacyjnego.
Co wymaga jeszcze pracy?
Jeśli chodzi o infrastrukturę, wszystkie placówki wymagają dalszego wsparcia.
Przykładowo, nie udało nam się pozyskać grantu na przebudowę boiska dla Szkoły Podstawowej nr 71. Ta sama szkoła ma też problem z remontem ogrodzenia, wycenianym na ponad milion złotych.
Szczególnej uwagi wymaga też boisko i dziedziniec Szkoły Podstawowej nr 36. Udało nam się zablokować przemianowanie znacznej części boiska na parking dla urzędników budowanego obok Centrum Usług Wspólnych Jednostek Oświaty. Wbrew poczynionym wspólnie ustaleniom, Wydział Oświaty nadal usiłuje jednak odebrać część terenu szkole. Trzeba temu zapobiec i uzyskać realizację obietnicy złożonej przez prezydenta Mariusza Wiśniewskiego, zgodnie z którą po zakończeniu budowy CUWJO szkoła uzyska nowe boisko i pełen zieleni dziedziniec.
Potrzebne są ponadto atrakcyjne zajęcia dla dzieci i nastolatków, takie jak cieszący się dużą popularnością finansowany przez Radę „Teatr forum” w którym to uczniowie wyreżyserowali spektakl dotyczący istotnych dla nich problemów oraz rozmawiali o nim z widzami. Jednym z tematów pierwszej edycji był hejt ze strony rówieśników w mediach społecznościowych. Chcielibyśmy współpracować z Radą Młodzieżowych Jeżyków i nauczyciel/k/ami i opiekun/k/ami z jeżyckich szkół i przedszkoli przy wspólnym identyfikowaniu takich rodzajów zajęć, które byłyby najbardziej atrakcyjne dla osób uczęszczających do tych placówek, a możliwe do zrealizowania lub wsparcia z zasobów, którymi dysponuje Rady Osiedla.
COMMENTS ARE OFF THIS POST